tiistai 1. heinäkuuta 2014

Tukholma

Seilasimme Helsingistä Tukholmaan m/s Silja Symphony laivalla. Näimme matkalla yön yli kaunista saaristoa Helsingistä, Ahvenanmaalta ja Tukholmasta.

Näimme kauniin auringonlaskun suoraan mereen. Oli niin kaunista ja kiinnostavaa katsottavaa kannella merelle, että emme ehtineet paljon laivan sisällä viipyä. Tosin oli meillä hytin ikkunasta näköala merelle, näimme esimerkiksi monia joutsenia Ruotsin rannikolla. Ja meri kimmelsi silmän kantamattomiin. Ihme, että ehdimme nukkuakin vähän. Aamulla aina ensimmäiseksi ikkunaan ja sitten äkkiä kannelle katsomaan meren kimallusta kamera mukana.

Kuva: Vuokko Mattila 26.6.14 klo 22.50
Laivalla oli hyvää ruokaa ja hyvää musiikkia ja Muumeja ym. satuolentoja. Matkalla olikin monia lapsiperheitä. Laiva oli siisti ja kiva.

Kuva: Arto Mattila
Laiva saapui Värtahamnen satamaan aamulla. Menimme laivalta lauttakyydillä keskustaan ja suomalainen opas selitti nähtävyyksiä matkan varrelta. Saimme nähdä hienoja rakennuksia ja esim. kuninkaan kesämökin. Kuulimme kertomuksia niistä ja Tukholman monista nähtävyyksistä.

Kuva: Vuokko Mattila
Tukholmassa oli aurinkoinen ja lämmin päivä perjaintaina. Kävelimme monta tuntia ympäriinsä, lähinnä vanhassa kaupungissa. Aiottiin käydä jossain museossa, esim. kansallismuseossa, mutta oli niin kaunis päivä, että oli mukava olla ulkona ja katsella ihmisvilinää ja komeita rakennuksia ja istutuksia eli tutustua kaupunkiin kaikessa rauhassa ihan ite. Kaupoissa oli alennusmyyntejä ja jotain pientä tarttui mukaan.

Lopuksi kävimme kuninkaanlinnan pihalla kahvilla. Linna on rakennettu 1700-luvulla. Siellä oli juuri vahdinvaihto menossa. Kiertokäyntejä siellä oli menossa englannin ja ruotsin kielellä opastettuna. Kesäkahvila oli auki meidän iloksemme, varsinkin kun oli hyvä pulla ja kahvi.

Kuva: Arto Mattila
Tukholmassa olisi voinut viipyä kauemminkin, siellä olisi paljon kiinnostavaa katsottavaa, mutta meillä oli nyt tilattu tällainen pieni matka. Laivalta katsottuna Tukholman saaristo oli erittäin kaunis, erikoislaatuinen. Sitä oli mukava katsella taas menomatkalla.