kotiliesi

lauantai 18. marraskuuta 2017

Itämainen illallinen

Toteutin ne kutsut joita suunnittelin aiemmassa kirjoituksessani. Meitä oli 6 syömässä, oli kutsuttu 2 enemmän, mutta he ei päässeet tulemaan. Pääruoka oli niin hyvää, että innostuin tekemään sitä myös viikon päästä seuraavana lauantaina.

Pääruoka reseptin löysin netin kautta, mutta muutin sitä jonkun verran, joten se ei ole kopioitu. Tutkin lisäksi monesta paikasta mitä mausteita itämaisissa ruoissa käytetään. Löysin tiedon, että seesamiöljy antaa jännää makua paistettaessa. Se piti paikkansa. Luin myös, että korianterin maku säilyy parempana, kun sen jauhaa itse, eikä laita valmista jauhetta. Emme muistaneet ottaa kuvaa pääruuasta. Se oli:

Itämainen broileri

600 g hunajamarinoituja broilerin filesuikaleita. 2 paprikaa, 1 tl punaista currytahnaa, 2 tl korianterijauhetta, 2 valkosipulin kynttä, hiukan raastettua inkivääriä. Ruokakermaa, hiukan sitruunamehua. Paistoin seesamöljyssä. En laittanut chilijauhetta, koska en pidä siitä.
Kaikki sanoivat, että tässä oli makua, aitoja makuja. Lisäksi laitoin riisiä ja wok-vihanneksia. Mitään alkupala en laittanut, mutta leipä oli naanleipä. Sitä en tehnyt itse, vaan yksi vieraista. Tosin viikon päästä tein sitäkin. Jälkiruokana oli hedelmäsalaattia. Luin jostain, että itämailla hedelmät on suosittu jälkiruoka.



Myöhemmin joimme vielä kahvit suomalaiseen tapaan. Mutta kahvin kanssa oli:
Japanilainen juustokakku
3 kananmunaa, 120 g valkosuklaata, 120 g tuorejuustoa. Paistaminen oli tarkkaa puuhaa. 170 astetta puoli tuntia ja jälkilämmössä 15 min. Kananmunat erikseen keltuainen ja lopussa valkuaisvaahto. Jostain netin kautta löysin ohjeen. Tämä on siitä hyvä, että sitä voi syödä sellaiset, jotka ei syö gluteenia. Siinä ei ole jauhoja, mutta maistuu kahvin kanssa hyvältä.

Kuva: Arto Mattila


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti