sunnuntai 11. elokuuta 2013

Pärnu

Kävimme kesäkuun alussa Pärnussa. Meitä oli pieni porukka ystäviä kolmella omalla autolla. En ole ennen käynyt Pärnussa. Matkustimme uudella Eckerö Linen m/s Finlandialla.

Matka Tallinnasta Pärnuun kesti vain pari tuntia ja sinne oli helppo ajaa omalla autolla. Näimme matkalla paljon haikaran pesiä pylväiden nokassa. Etelä-Viro näytti vihreältä ja mukavalta alkukesän loistossaan.

Majoituimme Tervis kylpylään. Oli perjantai-ilta ja menossa ruokafestivaalit. Satoi vettä mutta suuntasimme kahden ystävän kanssa sinne. Paikka oli ihan lähellä kävelymatkan päässä. Kun saavuimme perille, sade lakkasi pian. Näkyi sateenkaari. Otimme siitä kuvan ja kun olemme näyttäneet sitä ystäville, joku sanoi että tämähän on kuin satumaa. Siellä oli kojuja jos jonkinlaisia. Söimme ensin annoksen kalaruokaa rauhassa. Sitten kiertelimme koko illan alueella ja saimme maistaa monenlaisia virolaisia herkkuja. Oli kiva kuulla puheen sorinaa ja jutella ruoka myyjien ja esittelijöiden kanssa. Oli kaunis kesäilta ja viivyimme siellä myöhään. Jos Parnussa on ensi kesänä ruokamessut, meidät saattaa bongata sieltä ja ystävämme myös.

Lauantai päivä meni liian nopeasti. Kiirehdimme runsaan aamupalan jälkeen kaupungille. Kävelimme ja katselimme liikkeitä ja ostimme muutaman vaatteen ja jotain pientä. Kävimme eräässä kahvilassa juomassa teetä. Henkilökunta oli oikein mukavaa, juttelimme heidän kanssan vähän.

Sitten kiirehdimme meren rannalle. Pärnun hiekkarantaa on silmän kantamattomiin ja siinä voi kahlailla. Hiekkasärkillä kauempana oli isiä ja äitejä lasten kanssa kahlailemassa. Otin heti kengät jalasta ja kahlailin siellä. Joku sanoikin että tämä on se Viron Riviera. Mieheni otti valokuvia tietenkin. Siellä oli riippuliitäjiä jotka leijailivat yllämme ja yksi laskeutui ihan viereemme ja jatkoi sitten matkaa. Oli kivan näköistä heidän leijailunsa pienessä tuulessa kirkkaan auringon paisteessa sinisellä taivaalla ja alla meren ranta ja hiekkasärkät.

Meren rannan lähellä oli punaiset ruusut kukassa. Ruusupensaassa hyppeli satakieli ja lauloi.

Sitten kiirehdimme Tervis kylpylän saunoihin. Niitä olikin monta erilaista lajia, kävimme niissä kaikissa.

Illalla kävimme koko ystäväväporukan kanssa Meksikolaisessa ravintolassa. Ruoka oli maukasta. Sen jälkeen menimme suoraan  Australialaiseen pubiin iltakahville. Sieltä näkyi auringonlasku merelle satamaan. (Kävimme siis syömässä Meksikossa ja kahvilla Australiassa.)

Sitten menimme huoneisiimme. Mutta koska kesäilta oli vielä valoisa, aurinko ei ollut laskenut ihan kokonaan, kävimme mieheni kanssa vielä pienellä kävelyllä satamassa. Näimme lopun auringon laskusta ja samalla värikkäitä purjeveneitä lipumassa ohi. Sitten näkyi ilotulitus kaupungin yllä. Ilmeisesti ruokafestivaalien lopetuksen kunniaksi.

Sunnuntaina oli kotiin paluu. Tallinnan satamasta taas Finlandialla Helsinkiin. Meri kimmelsi kauniisti. Ihailen aina merimatkaa Tallinnasta Helsinkiin. Katson Viron rannikkoa niin kauan että näen viimeisenkin saaren ennen avomerta. Mieheni taas bongailee purjeveneitä.

Sekä minä että ystävämme ihastuimme Pärnuun todella. Kaikki vannoimme vielä joskus menevämme sinne uudelleen, ehkäpä ensi kesälomalla pitemmäksi aikaa.